Retail media ehk jaemeedia – digireklaami tõusev jõud
- Kaarel Kukk, Hendrik-Ulvar Peets
- Mar 20
- 3 min read
Euroopa digitaalse jaemeedia reklaamiturg kasvab tempokalt ning prognooside kohaselt ulatuvad jaemeedia reklaamikulutused 2028. aastaks 31 miljardi euroni.

See pole juhuslik – jaemüüjad otsivad uusi võimalusi oma tuluvoogude mitmekesistamiseks, samal ajal kui reklaamitehnoloogia areneb ja kaupluste digitaliseerumine loob üha rohkem võimalusi brändidele oma sõnumi sihtimiseks.
Mis on retail media ehk jaemeedia?
Lihtsustatult öeldes on jaemeedia jaemüüjatele kuuluv reklaamipind, mis kasutab ära jaemüügiandmeid ja poesiseseid lahendusi, et pakkuda brändidele efektiivseid reklaamikampaaniaid.
See võib tähendada nii veebis kui ka füüsilises poes toimuvaid kampaaniaid, mille eesmärk on suurendada bränditeadlikkust, kasvatada müüki või tutvustada uusi tooteid.
Jaemeedia jaguneb kolme põhivaldkonda:
On-site jaemeedia – reklaamid jaemüüja enda digitaalsetel platvormidel, nagu e-poed ja äpid.
Off-site jaemeedia – jaemüüja andmete kasutamine reklaamide ostmiseks väljaspool tema platvorme. Näiteks sotsiaalmeedias või DOOH (Digital Out-Of-Home) lahendustes.
In-store jaemeedia – digitaalsed ja traditsioonilised reklaamilahendused füüsilises poes, alates digiekraanidest kuni ostukärudele paigutatud reklaamideni.

Jaemeedia mõju turundusele.
Jaemeedia tähtsus turunduses on kasvanud kiiresti ning Euroopa reklaamiturul suunatakse järjest suurem osa eelarvetest traditsioonilistest kanalitest – nagu lineaarne televisioon ja printmeedia – jaemedia võrgustikesse.
IAB Europe andmetel on 52% reklaamiostjatest juba vähendanud investeeringuid televisiooni ja suunanud selle eelarve jaemeediasse, samas kui 45% on vähendanud kulutusi programmatic reklaamile ning suurendanud investeeringuid jaemeediasse.
Jaemeedia on muutumas digitaalse turunduse lahutamatuks osaks, pakkudes brändidele täpselt sihitavaid ja mõõdetavaid lahendusi.
USA näitel digiturunduse muutused viimastel kümnenditel:

Jaemeedia areng Eestis.
Retail media on viimastel aastatel kiiresti kasvanud nii globaalselt kui ka Eestis. See tähendab, et jaekaubanduse keskkondades – e-poed, füüsilised kauplused ja jaekettide digitaalsed platvormid – pakutakse reklaamipindu, mida brändid saavad kasutada oma toodete nähtavuse suurendamiseks.
Baltikumis on esimesed katsetused juba toimunud nii online- kui ka offline kanalites.
Miks retail media on tõusuteel?
Retail media populaarsuse kasvu taga on mitu olulist tegurit:
Andmepõhine sihtimine –
jaekettidel on detailne teave ostukäitumise kohta, mida saab kasutada reklaamide täpsemaks suunamiseks.
Ostukontekstis reklaamimine –
reklaamid kuvatakse keskkonnas, kus tarbija juba teeb ostuotsuseid, suurendades seeläbi nende efektiivsust.
Kolmandate osapoolte küpsiste kadumine –
retail media võimaldab brändidel jõuda sihtrühmadeni ilma kolmandate osapoolte küpsiseid kasutamata.
Mõõdetavad tulemused –
kuna reklaamid on seotud konkreetsete ostukanalitega, saab nende mõju täpselt analüüsida ja optimeerida.
Retail media võimalused Eestis.
Kuigi retail media on Eestis alles arenev valdkond, on juba mitmeid toimivaid lahendusi:
E-poodide reklaamivõimalused:
E-poodide reklaamivõimalused on täna Eestis veel küllaltki piiratud. Suurematel jaekettidel on siiski juba saadaval mitmeid lahendusi - reklaambännerid, uudiskirjad, reklaam jaemüüja sotsiaalmeedia kanalis.
Füüsilised kauplused ja digitaalsed ekraanid:
Kauplustes kasutatavad digiekraanid muutuvad kättesaadavamaks. Lisaks traditsioonilistele reklaampindadele katsetavad poed ka interaktiivseid lahendusi.
Toidukullerteenuste reklaamid:
Lisaks traditsioonilistele toidupoodidele pakuvad reklaamivõimalusi ka Bolt ja Wolt rakendused, mille platvormidel on võimalik sihtida tarbijaid otse ostuotsuste tegemise hetkel.
Wolt Ads pakub võimalust sihtida tarbijaid otse nende platvormil.
Kuidas retail media Eestis areneb?
Eestis on retail media turg veel võrdlemisi uus ja arenev, kuid kasvab kiiresti.
Tulevikus võib oodata:
Paremini integreeritud andmeplatvorme, mis võimaldavad reklaamide veelgi täpsemat suunamist.
Suuremat koostööd meediaagentuuride ja jaekettide vahel, et luua terviklikke turunduskampaaniaid.
Uusi reklaamiformaate, mis ühendavad online ja offline meedia võimalused.
Jaekettide investeeringuid digiplatvormidesse, pakkudes sihitud reklaamivõimalusi nii oma rakendustes kui ka kliendiprogrammides.
Jaekettide enda voogedastuslahendusi, mis võivad tulevikus pakkuda reklaamikohti, mis põhinevad ostukeskkonna andmetel.
Retail media on Eestis tõusev trend, mida brändid peaksid ära kasutama, et jõuda tarbijateni ostuotsuste hetkel. Kellel on andmed ja õiged platvormid, sellel on ka suurim potentsiaal võita.
Allikad:
Tore, et räägitakse jaemeedia kiirest kasvust ja selle tähtsusest turunduses! Kui otsite midagi, mis ühendaks uued tehnoloogiad ja suurepärased teenused, siis soovitan kindlasti külastada restoran. Oma kogemusest tean, et nad pakuvad suurepärast teenindust, mis on just nagu jaemeedia, tõhus ja personaalselt kohandatud. Hea koht nautimiseks, kus iga detail on paigas! restoran on suurepärane valik!